Kijktip: webinar over betrekken van naasten

Eind vorig jaar hield Akwa GGZ een webinar over hoe naasten betrokken zouden moeten worden in het proces naar herstel van mensen met psychische problemen. ‘Hoe kun je als professional naasten zo goed mogelijk betrekken én ondersteunen? Welke elementen en hulpmiddelen uit de vernieuwde standaard zijn behulpzaam voor professional, patiënt en naaste?’

Daarover wordt onder leiding van theatermaker Patrick Nederkoorn gesproken door kinder- en jeugdpsychiater Cecil Prins-Aardema, naastenadviseur Henk-Willem Klaassen, ervaringsdeskundige Hadassa de Goede en naaste Inge van Marle.

Akwa GGZ staat voor ‘alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg’ en is een door ggz-organisaties geïnitieerd kwaliteitsinstituut. Samen met patiënten, naasten en professionals beoogt het kwaliteitsverbetering in de ggz.

‘Naasten hebben een belangrijke rol in het herstelproces van mensen met psychische of verslavingsproblematiek,’ stelt Akwa GGZ. ‘Naasten hebben wisselende rollen, ze worstelen met emoties, hebben vragen en zoeken naar een nieuw evenwicht in de relatie met de patiënt. Aandacht voor naasten, met hen samenwerken en waar nodig ondersteunen is van belang. De professional heeft een belangrijke rol in het vormgeven en faciliteren hiervan.’ De organisatie heeft daartoe een vernieuwde kwaliteitsstandaard ontwikkeld, met concrete tips en hulpmiddelen voor zorgverleners.

Hadassa de Goede stortte elf jaar geleden volledig in toen haar kind doodgeboren werd. Zij belandde in een psychiatrisch ziekenhuis. ‘Een periode waarvan ik me bijna niets herinner,’ vertelt ze. Nu werkt ze o.a. als ervaringswerker bij Altrecht op de High & Intensive Care en is ze betrokken bij de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging.

Inge van Marle heeft twee kinderen met psychische problematiek en is medeoprichtster van ‘Naasten in zicht’ en een lotgenotengroep voor naasten van patiënten met een eetstoornis. ‘Goed voor jezelf zorgen en grenzen stellen is keihard nodig om zelf overeind te blijven,’ aldus Van Marle. ‘Anders houd je het niet vol en kan je niet goed zorgen voor je naaste.’

Kijk en luister naar hun ontroerende en soms ontluisterende betoog. De webinar duurt ongeveer anderhalf uur.