Impressie van de Landelijke Publieksdag 2023

De Publieksdag 2023 door de ogen van Lisa.

Vrijwilligers Lisa en Mandy

Laat ik beginnen door te zeggen dat deze dag een speciaal plekje in mijn hart krijgt.

Maanden ernaar toe geleefd en vandaag was het dan eindelijk zover…. lotgenoten treffen, deelnemen aan workshops, ervaringen delen, stigma doorbreken en noem nog maar een heleboel dingen op.

Vanochtend samen met mijn vriend al vroeg vertrokken vanuit Limboland om de weg naar Amersfoort voort te zetten.

De Publieksdag werd dit jaar gehouden op het Corderius College in Amersfoort. Alle deelnemers werden om 12:00 uur verwacht voor de registratie. Hierna volgden een lunch (uitgebreid haha) waarbij de eerste kennismakingen plaatsvonden.

Het thema van de dag was: Levenskunst.

In Koenens woordenboek der Nederlandse taal staat levenskunst omschreven als ‘kunst om goed te leven‘. Wat onder ‘goed leven’ verstaan moet worden vermeld Koenen niet. Wij verstaan hieronder de bekwaamheid om een levensstijl te vinden waarbij men duurzaam zich prettig kan voelen. Voor mensen met borderline betekent dit een grote uitdaging en een zoektocht om alle ballen in de lucht zien te houden.

Ine Woudstra (voorzitter van de stichting) opende om 13:00 uur de publieksdag. Hierna volgde Erwin van Meekeren (psychiater/psychotherapeut) en Mandy Rol (ervaringsdeskundige) met een dialoog waarbij het onderwerp was “Van binnen en van buiten uit”. Erwin vertelde inhoudelijk over de Borderline persoonlijkheid stoornis en Mandy gaf een inkijkje hoe het “van binnen”eraan toe gaat. Bijna 215 deelnemers zaten met enthousiasme en interesse te luisteren naar de dialoog.

Het programma ging verder met een aantal workshops waar de deelnemers zich voorafgaand voor moesten opgeven. Zelf hadden mijn vriend en ik ons opgegeven voor de workshop over Schematherapie en vraag maar raak aan ervaringsdeskundigen. Het was interessant om deze workshops te volgen, omdat ze weer een beetje meer hebben bijgedragen aan de erkenning en het doorbreken van het stigma rondom Borderline. Dit hoorde we later ook terug van andere deelnemers.

Ook waren diverse organisaties aanwezig met een stand met informatie over Borderline.

• Stichting Borderline zelf
              • De Viersprong
              • Nederlands behandelcentrum DGT
              • Top GGZ-centrum Scelta, GGNet
              • Kenniscentrum persoonlijkheidsstoornissen
              • Boekenstand met nieuw boek van Anika Rooke
              • Naasten Centraal

Laat ik dit verslag dan ook hiermee eindigen dat deze dag een “eyeopener” was voor meer erkenning en doorbraak van het stigma. Volgend jaar bestaat de stichting 25 jaar en zal er groots worden uitgepakt! Zien we jullie dan?! Tot volgend jaar!

Lisa.