Publieksdag

Corderius College
De Ganskuijl 105
3817 EZ, Amersfoort

Op zaterdag 5 oktober zal in Amersfoort (Corderius College, De Ganskuijl 105, 3817 EZ) de landelijke Publieksdag van de stichting Borderline plaats vinden. Reserveer deze datum alvast in uw agenda!

Het thema van de dag zal zijn: Levenskunst.

In Koenens woordenboek der Nederlandse taal staat levenskunst omschreven als ‘kunst om goed te leven‘. Wat onder ‘goed leven’ verstaan moet worden vermeld Koenen niet. Wij verstaan hieronder de bekwaamheid om een levensstijl te vinden waarbij men duurzaam zich prettig kan voelen. Voor mensen met borderline betekent dit een grote uitdaging en een zoektocht om alle ballen in de lucht zien te houden.

De publieksdag is bedoeld voor mensen met Borderlineproblematiek of zij die zich hierin herkennen, familie en naastbetrokkenen van mensen met borderline, hulp- en dienstverleners, schooldecanen en alle andere geïnteresseerden.

Tijdens deze middag wordt zowel plenair als in aparte workshops, voorlichting gegeven over wat de diagnose Borderline precies betekent en welke behandelmethoden er zijn. Plenair zullen psychiater Erwin van Meekeren en  ervaringsdeskundige bij Stichting Borderline Mandy Rol, aan het woord komen en vertellen wat Borderline betekent.

In de workshops, die door professionals en/of ervaringsdeskundigen worden gegeven, zullen verschillende thema’s besproken worden die betrekking hebben op de Borderlineproblematiek.

1: DGT (Dialectische gedragstherapie)

(gegeven door professionals van het Nederlands behandelcentrum DGT)

Een workshop voor alle geïnteresseerden. DGT is ontwikkeld voor mensen met ernstige borderlineproblematiek waarbij sprake is van ernstige emotionele ontregeling en van impulsief suïcidaal en/of zelfdestructief gedrag. DGT is effectief bij het toenemen van gedragsvaardigheden die helpen bij het opbouwen van relaties en het effectief omgaan met emoties en levensproblemen.

2: SFT (Schema focus therapie)

(gegeven door medewerkers van Top GGZ centrum Scelta, GGNet)

Een workshop voor alle geïnteresseerden. Schematherapie is een vorm van cognitieve gedragstherapie die mensen kan helpen om hardnekkige patronen van denken, voelen en doen te veranderen. Het uitgangspunt is dat hardnekkige problemen vaak te maken hebben met de manier waarop iemand geleerd heeft over zichzelf, anderen en de wereld te denken. Deze opvattingen gaan vaak samen met bep. herinneringen en gevoelens. Deze opvattingen, herinneringen en bijbehorende emoties tezamen worden een schema genoemd.

3: MBT (Mentalization-Based therapie)

Een workshop voor alle geïnteresseerden. MBT is een therapie waarin je leert om jouw eigen gedrag, gevoelens en die van anderen beter te begrijpen. Het vermogen om te begrijpen waarom je nou juist doet wat je doet of waarom nou boos bent noemen we mentaliseren. Door het beter begrijpen kun je meer afstand nemen van je gevoel op dat moment en reageer je minder impulsief en (zelf)destructief. Zo komt er ruimte voor meer positieve energie in je leven.

4: Vraag maar raak voor deelnemers met borderlineproblematiek

(gegeven door ervaringsdeskundigen Eva van der Leden en Isa van der Singel)

Een workshop voor deelnemers met borderlineproblematiek. In deze workshop kunnen vragen gesteld worden aan ervaringsdeskundigen die vrijwilliger zijn bij Stichting Borderline. Voorbeeldvragen zijn: Van welke symptomen heb jij nog last, Kun je werken met borderline, hoe ga je met relaties om, kun je van je diagnose afkomen, hoe ga je om met het stigma borderline etc.

5: Vraag maar raak voor familie/naasten

( gegeven door Erwin van Meekeren en Ferry van Groeningen)

Familie/naasten kunnen vragen stellen aan een professional en ervaringsdeskundig familielid. Voorbeeldvragen zijn: is borderline te genezen, wat zijn de do’s en dont’s in de omgang met, wat en waar is de beste behandeling, waar vind ik ondersteuning, kan iemand met borderline werken etc.

6: Ouder(s) met borderline en opvoeding van kinderen

(gegeven door Mandy Rol en ?)

Een workshop voor alle geïnteresseerden die meer willen weten hoe in de praktijk de opvoeding van kinderen gaat wanneer een van de ouders borderlineproblematiek heeft. Deze workshop wordt gegeven door een ervaringsdeskundige met kinderen samen met een professional vanuit de jeugdzorg. U kunt vragen stellen en ervaringen uitwisselen.

• 12.00 – 13.00 uur, Registratie deelnemers en ontvangst met Lunch. Bezoek info stands mogelijk.
  • 13.00 – 13.15 uur, Plenaire opening met welkomst woord van de voorzitter en inleiding in het programma
  • 13.15 – 14.15 uur, Plenaire voordrachten door professional en Ervaringsdeskundige
  • 14.15 – 14.40 uur, PAUZE en mogelijkheid tot bezoeken info stands
  • 14.40 – 15.40 uur, Workshop ronde 1
  • 15.40 – 16.00 uur, PAUZE en mogelijkheid tot bezoeken info stands
  • 16.00 – 16.50 uur, Workshop ronde 2
  • 16.50 – 17.30 uur, Napraten met een hapje en een drankje

• Stichting Borderline
  • Naasten in kracht
  • Nederlands behandelcentrum DGT
  • Top GGZ-centrum Scelta, GGNet
  • Kenniscentrum persoonlijkheidsstoornissen
  • Boekenstand met nieuw boek van Anika Rooke

Indien er voor een workshop te weinig deelnemers zijn dan vervalt de workshop. Deelnemers worden hiervan tijdig ingelicht.

Kosten voor deelname:

• Jaarlijkse donateurs van Stichting Borderline: GRATIS
  • Overige deelnemers: € 14 euro per persoon.
  • De dag is inclusief lunch

Aanmelden kan via het onderstaande formulier.

Sorry. Dit formulier is niet langer beschikbaar.