Yoram loopt de halve marathon voor Andrea en Stichting Borderline

Mijn lieve zus Andrea was er één. Zo’n ‘borderliner’. Ze is in 2010 overleden op 33-jarige leeftijd en is 12,5 jaar lang patiënte geweest. Die hardloper, dat ben ik – inmiddels ook bijna 33.

Door: Yoram Hoogers

Mijn zus Andrea

Ik kom zo op het hardlopen, eerst iets over Andrea. Mijn zus was een schat van een mens. Ze was zorgzaam, zat vol humor en was een echte dierenvriend. Op haar goede dagen was ze een optimist en een levensgenieter. Ze was vrijwilliger bij een dierenasiel, luisterde graag naar muziek en hield er van om voor en met anderen bezig te zijn.

Helaas namen de slechte dagen vaak de overhand en deed ze zichzelf regelmatig fysiek en mentaal pijn. Na een spoedopname kreeg ze als hoofdlabel ‘borderline’. Ze automutileerde, had stemmen in haar hoofd en was suïcidaal; niemand leek haar te kunnen helpen. Ik snapte hier toen niet veel van, en zag alleen maar een hoop pijn en onbegrip in de ogen van mijn gezin, mijn zus en haar vrienden.

Borderline

Naar schatting zijn er in Nederland alleen al 200.000 mensen met deze persoonlijkheidsstoornis. Tel maar uit hoeveel mensen er om deze personen heen staan. Gelukkig is de stoornis niet altijd zo heftig als bij Andrea. Veel mensen met borderline draaien gewoon mee in onze maatschappij, zij voelen zich vaak onbegrepen en ik snap dat – ik begreep Andrea toen immers ook niet.

Doelen

Krap een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen en begin dit jaar heb ik besloten een doel neer te zetten: een halve marathon. Dit persoonlijke doel wil ik gaan koppelen aan een goed doel.

Stichting Borderline

Ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat ik er voor Andrea of voor mijn gezin kon zijn. Om nu een positieve impact te maken op het leven van vele families, vrienden, partners en mensen met deze problematiek heb ik besloten dat ik Stichting Borderline ga helpen. Deze stichting is er dagelijks voor mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis én hun naasten. De 25 vrijwilligers staan garant om mensen on- en offline te helpen met hun vragen en verhalen. Zij willen ervoor zorgen dat de stigma’s rondom borderline minder worden en dat informatie rondom deze persoonlijkheidsstoornis wijder verspreid wordt.

Jouw donatie gaat helpen dit verschil waar te maken.

Ik ben Yoram en ik…

• Loop de halve marathon van Amsterdam op 16 oktober 2022 voor de Stichting Borderline;
• Neem Andrea elke (trainings)kilometer mee in gedachten;
• Vraag jou om een donatie te doen.

Help jij mee?

Doneer via mijn actiepagina:

Blijf op de hoogte via mijn volgpagina: