Publieksdag

• Dit evenement is voorbij.

Publieksdag

oktober 5 @ 10:00 17:30

Op zaterdag 5 oktober zal in Amersfoort (Corderius College, De Ganskuijl 105, 3817 EZ) de landelijke Publieksdag van de stichting Borderline plaats vinden. Reserveer deze datum alvast in uw agenda en meld u onderstaand aan!

De publieksdag is bedoeld voor mensen met Borderlineproblematiek of zij die zich hierin herkennen, familie en naastbetrokkenen van mensen met borderline, hulp- en dienstverleners, schooldecanen en alle andere geïnteresseerden.

Tijdens deze middag wordt zowel plenair als in aparte workshops, voorlichting gegeven over wat de diagnose Borderline precies betekent en welke behandelmethoden er zijn.

In de workshops, die door professionals en/of ervaringsdeskundigen worden gegeven, zullen verschillende thema’s besproken worden die betrekking hebben op de Borderlineproblematiek.

1: DGT (Dialectische gedragstherapie)

Wordt verzorgd door behandelaren van het Nederlands behandelcentrum voor Dialectische gedragstherapie ( NB DGT)

Een workshop voor alle geïnteresseerden. DGT is ontwikkeld voor mensen met ernstige borderlineproblematiek waarbij sprake is van ernstige emotionele ontregeling en van impulsief suïcidaal en/of zelfdestructief gedrag. DGT is effectief bij het toenemen van gedragsvaardigheden die helpen bij het opbouwen van relaties en het effectief omgaan met emoties en levensproblemen.

2: Een sterk verhaal

Wordt verzorgd door Andrea Hop en Silvia Pol (sociotherapeut en klinisch psycholoog)  van GGNet Scelta Apeldoorn

“Ik denk dat ‘Een sterk verhaal’ mij ook de moed heeft gegeven om na te denken over de toekomst.” (deelnemer)

Een Sterk Verhaal is een verhalend aanbod waarin mensen met persoonlijkheidsproblematiek de mogelijkheid hebben om aan de hand van een werkboek hun levensverhaal te schrijven. Daarbij zijn inzichten gebruikt uit de narratieve (=verhalende) en de positieve psychologie. Het aanbod is ontwikkeld samen met ervaringsdeskundigen en behandelaren. We hebben de werkwijze in opdracht van subsidieverstrekker ZonMw goed onderzocht, en weten dat het aanbod daadwerkelijk bijdraagt aan persoonlijk herstel. Het aanbod wordt in de praktijk ervaren als heel waardevol.

In de workshop laten we deelnemers kennismaken met deze werkwijze door erover te vertellen maar vooral ook door samen enkele oefeningen te doen. We nodigen je van harte om uit hieraan deel te nemen en zien je graag in de workshop!

3: MBT (Mentalization-Based therapie)

Wordt verzorgd door behandelaren van de Viersprong

Een workshop voor alle geïnteresseerden. MBT is een therapie waarin je leert om jouw eigen gedrag, gevoelens en die van anderen beter te begrijpen. Het vermogen om te begrijpen waarom je nou juist doet wat je doet of waarom nou boos bent noemen we mentaliseren. Door het beter begrijpen kun je meer afstand nemen van je gevoel op dat moment en reageer je minder impulsief en (zelf)destructief. Zo komt er ruimte voor meer positieve energie in je leven.

4: Vraag maar raak voor deelnemers met borderlineproblematiek

Wordt verzorgd door twee ervaringsdeskundigen van Stichting Borderline

Een workshop voor deelnemers met borderlineproblematiek. In deze workshop kunnen vragen gesteld worden aan ervaringsdeskundigen die vrijwilliger zijn bij Stichting Borderline. Voorbeeldvragen zijn:  Van welke symptomen heb jij nog last, Kun je werken met borderline, hoe ga je met relaties om, kun je van je diagnose afkomen, hoe ga je om met het stigma borderline etc.

5: Vraag maar raak voor familie/naasten

Wordt verzorgd door Erwin van Meekeren (psychiater) en Sonja Klopper (gespreksbegeleider naasten bij Stichting Borderline)

Familie/naasten kunnen vragen stellen aan een professional en ervaringsdeskundig familielid. Voorbeeldvragen zijn: is borderline te genezen, wat zijn de do’s en dont’s in de omgang met, wat en waar is de beste behandeling, waar vind ik ondersteuning, kan iemand met borderline werken etc.

6: Zelfbeschadiging

Wordt verzorgd door Kira en Beau van de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging

Een workshop gegeven door 2 ervaringsdeskundigen, hierbij bespreken we wat zelfbeschadiging is en hoe dit nou eigenlijk werkt. Maar ook een uitgebreide uitleg over hoe je ermee om kan gaan en jezelf of de ander kan helpen om er wellicht vanaf te komen of de zelfbeschadiging in ieder te leren begrijpen & erkennen. Aan het einde is er een “hulpkit” om mee te nemen om er eventueel zelf mee aan de slag te gaan/voor naasten & professionals om samen met de lotgenoot aan de slag te gaan.

• 10.00 – 10.45 Registratie en ontvangst, bezoek infostands
  • 10.50 – 11.15 Plenaire opening voorzitter, jubileum 25 jaar Stichting Borderline
  • 11.15 – 12.15 uur, Plenaire voordrachten door Karin Slotema, psychiater en bijzonder hoogleraar persoonlijkheidsstoornissen en Charlie van der Vegt, ervaringsdeskundige.
  • 12.15 – 12.30 Muzikale act van Angelina
  • 12.30 – 13.05 Lunch, bezoek infostands
  • 13.05 – 14.05 Workshop ronde 1
  • 14.05 – 14.30 Pauze, bezoek stands
  • 14.30 – 15.30 Workshop ronde 2
  • 15.30 – 15.45 Pauze, bezoek infostands
  • 15.45 – 16.30 Feestelijke afsluiting

• GG Net Scelta
  • Landelijk behandelcentrum DGT
  • Stichting Borderline
  • Mind naasten in kracht
  • De Viersprong
  • Boom uitgevers
  • PsyQ

Indien er voor een workshop te weinig deelnemers zijn dan vervalt de workshop. Deelnemers worden hiervan tijdig ingelicht.

Kosten voor deelname:

• Jaarlijkse donateurs van Stichting Borderline: GRATIS
  • ACTIE – Steun Stichting Borderline en wordt nu donateur! Betaal het eerste jaar maar € 15,-. Hiermee heb je jaarlijks gratis toegang tot de publieksdag.
  • Overige deelnemers: € 15 euro per persoon.
  • De dag is inclusief lunch

Corderius College

De Ganskuijl 105