Naastbetrokkenen

Borderline. Op internet is er van alles over te vinden. Meestal in de vorm van een opsomming van die negen symptomen. Vaak gelukkig ook nog met een stukje uitleg. Maar daar blijft het in veel gevallen bij. Als moeder, vader, partner, dochter, zoon, vriend of vriendin van iemand met Borderline sta je dan evengoed vaak met lege handen. Want wáárom doet iemand met BPS toch zoals hij/zij doet? En – nog belangrijker – hoe kan je daar als naastbetrokkene zelf het beste mee omgaan?
Wat nu?

Je wil waarschijnlijk heel graag helpen: je kind of partner een beetje opvrolijken, die boze bui doorbreken, iemand uit het emotionele dal trekken. Maar die helpende hand wordt lang niet altijd gewaardeerd. Je kent vast wel dat gevoel dat je dierbare onbereikbaar lijkt en dat maakt het allemaal nog een beetje moeilijker. Want door dat afwijzende gedrag word je bijna onvermijdelijk geconfronteerd met je eigen emoties. Want die zijn er natuurlijk ook!

Verborgen boodschappen

Met een gebruiksaanwijzing zou het allemaal een stuk simpeler zijn, maar zo eenvoudig ligt het niet. Want borderline is complex. Er zijn allerlei onderliggende redenen voor wat eruit ziet als ‘raar’ gedrag. De symptomen zijn alleen maar de buitenkant. Achter dat uiterlijk vertoon gaat er vaak heel wat schuil, zoals onzekerheid, faalangst, of een minderwaardigheidscomplex. Voor iemand met Borderline zijn er soms onvoldoende woorden om uit te drukken hoe je je voelt, maar er is wel degelijk de behoefte aan een uitlaatklep. En dat is vaak destructief gedrag. Een schreeuw om aandacht of een roep om hulp?
Op het moment dat je gaat snappen waaróm iemand doet wat hij/zij doet, begint het begrip te groeien. Manipulatie? Automutilatie? Woede-uitbarstingen? Een schreeuw om aandacht? Of… een roep om hulp? Misschien wel allebei. Als je je zo rot voelt en/of zo overspoeld raakt door emoties, lukt het even niet jezelf uit de put te trekken. En de helpende hand grijpen, ook dat is eng!

Service aan een grote groep

In Nederland zijn er naar schatting tussen 150.000 en 200.000 mensen met de diagnose Borderline persoonlijkheidsstoornis. Nog veel groter is de groep mensen die nauw betrokken zijn bij diegenen die deze diagnose hebben gekregen. Met die gedachte in het achterhoofd wil Stichting Borderline zich ook bewust inzetten voor de personen in deze categorie. Want ook die hebben het lang niet gemakkelijk. Als naastbetrokkene word je maar al te vaak meegesleurd in die neerwaartse spiraal.

Een luisterend oor kan vaak al helpen. Stichting Borderline heeft een telefonisch lotgenotencontact. Hier kunnen mensen met Borderline terecht voor het inwinnen van informatie, of voor het spuien van emoties. Maar ook naastbetrokkenen zijn we graag via dat kanaal van dienst. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het leven van iemand met BPS, en een steuntje in de rug is daarbij soms onmisbaar. Daarnaast worden er activiteiten georganiseerd waarbij informatie over Borderline wordt gegeven en ervaringen gedeeld kunnen worden. Bekijk de activiteitenagenda voor een overzicht.

Extra service aan naastbetrokkenen

Op onze website  vindt u een royaal aanbod aan boekentips. Niet alleen met inhoudelijke achtergrondinformatie – ‘hoe werkt borderline’ – maar ook met ervaringsverhalen. De herkenning van vergelijkbare problemen (maar vaak óók vergelijkbare mooie momenten) bij anderen maakt vaak het verschil!