De Luisterlijn: Just be yourself

Just be yourself. Ja, gekopieerd van de Channel Pride die afgelopen 4 juni werd gehouden in Utrecht. Een bonte stoet van boten als podium voor de organisaties die zich inzetten voor de LHBTQI+gemeenschap.
Wat heeft dat nu met Stichting Borderline te maken? Ook mensen met borderline mogen zich rekenen tot een groep van individuen met een bonte persoonlijkheid. Maar, onder welke categorie je ook valt, wie je ook bent, iedereen heeft in zijn of haar leven wel eens zorgen van kleine of van grote aard of last van negatieve gevoelens. Denk aan eenzaamheid, een relatie die niet lekker loopt, gepest worden, depressie, verslaving, geldtekort, een chronische ziekte…

De Luisterlijn is een landelijke organisatie die 24/7 bereikbaar is voor iedereen die behoefte heeft aan contact of een gesprek. Wie zitten daar? Ruim 1500 vrijwilligers (nee, niet allemaal tegelijk) die vooraf via een aanmeldingsprocedure zijn geselecteerd op geschiktheid en die vervolgens eerst in een opleidings- en trainingsprocedure zorgvuldig worden klaargestoomd om als vrijwilliger ingezet te worden.

Utrechter Cas Mak, al 20 jaar vrijwilliger bij de Luisterlijn, zegt er het volgende over:
’Just be yourself. Ja, dat dekt in drie woorden de lading. Als wij contact hebben met chatters of bellers staat één ding centraal: Wij oordelen nooit! Vraag jezelf ook nooit af: Is dit onderwerp wel iets waar ik iemand voor nodig heb? Waar ik iemand mee lastig moet vallen? Soms is het fijn om contact met iemand te hebben die er even voor je is.’

Echte aandacht

Cas: ‘Ik kreeg een vrouw aan de lijn die zonder verdere introductie door de telefoon riep: “Ik heb borderline, ik heb achtervolgingswaanzin en ik ben misselijk.”
‘Maar wie bent u eigenlijk?’ vroeg ik.
De vrouw: ‘Dat heb ik net toch gezegd!’
‘Nee, u heeft gezegd wat u heeft, niet wie u bent. Wat doet u in het dagelijks leven? Wat zijn uw hobby’s? Hoe staat u in het leven?’
De vrouw: …. (stilte). ‘Oooh, iemand die echt geïnteresseerd is in wie ik ben….’
‘En dan krijg je een heel ander gesprek. Een gesprek met oprechte belangstelling in de ander.
Na afloop zei de vrouw tegen me dat het gesprek een hele andere wending kreeg dan ze zelf had gedacht. Ze zei ook dat het contact haar heel goed had gedaan. Zelf heb ik ervaren dat dit gesprek met een negatieve wending begon, maar in een positieve gemoedstoestand werd afgesloten. Ik was daar ook blij mee. Dat is de kracht van echte aandacht!’

Ervaringsdeskundigen

Bij de Luisterlijn worden voor de vrijwilligers regelmatig groepsbijeenkomsten georganiseerd ter training van luister- en gespreksvaardigheden en ter aanvulling van relevante kennis. Ook komen op die bijeenkomsten ervaringsdeskundigen aan het woord over wat hun aandoening in het dagelijks leven betekent.

Cas: ‘Natuurlijk, er staan ook mensen met borderline voor de groep die vertellen hoe hun dagelijks leven eruit ziet. Voor iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis is het leven vaak een intens-emotioneel en roerig gebeuren. Je beleeft een paar eenvoudigweg fantastische, maar ook vele verschrikkelijke momenten – met snelle en dramatische verschuivingen in je gevoelens ten opzichte van jezelf en anderen. Ik kan me herinneren dat op één van die bijeenkomsten met sprekers met borderline een vraag van een vrijwilliger compleet verkeerd landde. Met als gevolg dat onze sprekende gast van het één op het andere moment in woede uitbarstte. Ja, ten overstaan van de vrijwilligers. Hoe gek het ook klinkt, maar deze ervaring heeft voor de aanwezige vrijwilligers serieus bijgedragen aan het vormen van een beter begrip voor mensen met borderline. Laat ik het zo stellen: onze vrijwilligers blaas je niet van hun stoel met een rigoureuze en plotselinge stemmingswisseling. Die bewaren hun kalmte en doen hun best om met die verandering om te gaan.’

Natuurlijk kun je altijd je steun vinden bij de lotgenotenlijn van Stichting Borderline. De lotgenotenlijn is alleen niet dag en nacht bereikbaar. De Luisterlijn wel. Schroom niet om contact op te nemen. Al zou je het maar eens willen uitproberen om te kijken wat de vrijwilligers daar voor je kunnen betekenen.

Bel 088 0767000 (24/7 bereikbaar). Chatten of mailen is ook mogelijk via www.deluisterlijn.nl.

Pam Aelbers