Literatuur (over borderline)

Ervaringsverhalen:

• dsmmini borderline
    In dit e-book komen mensen met borderline, naasten en hulpverleners aan het woord. Hoe zien zij borderline persoonlijkheidsstoornis? Hoe voelt het om borderline te hebben? Wat kun je doen om iemand met borderline te steunen? Hoe kijken behandelaars naar borderline?
    Je leest de antwoorden in verhalen, interviews, artikelen, quotes en Q&A’s. Geschreven door mensen die zelf borderline hebben. Bedoeld voor iedereen die te maken heeft met borderline en op zoek is naar herkenning, nieuwe inzichten of een hart onder de riem.
    Geschreven door Rivka Ruiter.

Zelfhulp voor naasten:

• Omgaan Met Borderline: Een praktische gids voor naastbetrokkenen
    Het is vaak lastig om te gaan met iemand die borderline heeft. Niet alleen de partner en gezinsleden, maar ook vrienden en collega’s zijn genoodzaakt te reageren op de vaak complexe problematiek. Dit boek gaat in op de symptomen en wat voor behandelingen er mogelijk zijn, maar ook ligt de nadruk op hoe een betrokkene met deze problematiek om kan gaan. De lezer wordt in korte en helder geschreven hoofdstukken meegenomen van de theorie naar de praktijk. Daarnaast zijn er een lijst met nuttige adressen en uitleg over de belangenverenigingen opgenomen. Geschreven door Erwin van Meekeren.
  • De Borderlinegids
    De borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft niet alleen een verwoestend effect op de betrokkene zelf, maar ook op zijn of haar omgeving. Vaak voelen partners, vrienden en familieleden zich wanhopig en onbegrepen. Toch zijn er veel mogelijkheden om de omgang met een dierbare met deze stoornis draaglijker te maken. In het eerste deel van De borderline-gids geeft Randi Kreger heldere, actuele informatie over de stoornis: kenmerken, oorzaken, achtergronden en behandelopties. Het tweede deel bevat een praktisch vijfstappenprogramma om de relatie met de betrokkene te verbeteren.
  • Borderline de baas
    Het boek richt zich op naastbetrokkenen van mensen met borderline, maar is zeker ook informatief voor hulpverleners. En daarmee ook een aanrader voor studenten die zich aan het voorbereiden zijn op hun toekomstige beroep als hulpverlener. Geschreven door Koos Krook.

Autobiografien:

• De Kleuren Van Zijn
    Anne groeit op in een gezin met vader, moeder en broertje Tim. Onbewust van de impact die het gecompliceerde huwelijk van haar ouders op haar heeft, worstelt zij heimelijk met de wereld om zich heen. Op jonge leeftijd verlaat Anne haar ouderlijk huis en zwerft zij met rugzak en gitaar door Europa. Tijdens deze reis vindt de overgang naar volwassenheid plaats. Een volwassenheid die echter niet kan rijpen voordat zij zich bewust wordt van de demonen uit haar verleden. Terug in Nederland loopt de innerlijke spanning zo hoog op dat zij telkens ongewild haar relaties vernietigt, en ook bijna zichzelf. De manier waarop zij zich van zichzelf wil ontdoen is echter niet de weg die gevolgd mag worden.

Voor professionals:

• Samenhangend Behandeling van Borderlinepatienten: Soleren in een bigband
    Dit boek is voor hulpverleners, (beginnende) psychiaters, maar ook voor managers om ‘anders’ te kijken naar de behandeling van mensen met de diagnose BPS.