Literatuurlijst

Ervaringsverhalen:

• dsmmini borderline
    In dit e-book komen mensen met borderline, naasten en hulpverleners aan het woord. Hoe zien zij borderline persoonlijkheidsstoornis? Hoe voelt het om borderline te hebben? Wat kun je doen om iemand met borderline te steunen? Hoe kijken behandelaars naar borderline?
    Je leest de antwoorden in verhalen, interviews, artikelen, quotes en Q&A’s. Geschreven door mensen die zelf borderline hebben. Bedoeld voor iedereen die te maken heeft met borderline en op zoek is naar herkenning, nieuwe inzichten of een hart onder de riem.
    Geschreven door Rivka Ruiter.

Biografieën:

• Breinoorlog
    Maaike ‘t Lam (pseudoniem) schrijft in haar waargebeurde debuutroman Breinoorlog over haar negen weken durende opname in een kliniek voor GGZ. De lezer wordt meegenomen op haar persoonlijke weg naar herstel, via alle intense emoties die gepaard gaan met een psychiatrische crisis. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan de gevolgen van het (soms falende) beleid van de GGZ bij een kwetsbare patiëntenpopulatie en wordt tot slot de essentiële rol van verpleegkundigen bij herstel in beeld gebracht. Vanwege het feit dat de auteur zelf eveneens werkzaam is in de (jeugd)GGZ, biedt dit boek een unieke kijk in de wonderlijke wereld achter de voordeuren van de psychiatrie. Met een lach en een traan vertelt Breinoorlog de verhalen die verteld moeten worden.
  • De Kleuren Van Zijn
    Anne groeit op in een gezin met vader, moeder en broertje Tim. Onbewust van de impact die het gecompliceerde huwelijk van haar ouders op haar heeft, worstelt zij heimelijk met de wereld om zich heen. Op jonge leeftijd verlaat Anne haar ouderlijk huis en zwerft zij met rugzak en gitaar door Europa. Tijdens deze reis vindt de overgang naar volwassenheid plaats. Een volwassenheid die echter niet kan rijpen voordat zij zich bewust wordt van de demonen uit haar verleden. Terug in Nederland loopt de innerlijke spanning zo hoog op dat zij telkens ongewild haar relaties vernietigt, en ook bijna zichzelf. De manier waarop zij zich van zichzelf wil ontdoen is echter niet de weg die gevolgd mag worden.
  • Gevalletje borderline
    Borderline. We zeggen allemaal weleens dat iemand het heeft (met name als vrouwen ergens emotioneel op reageren…) maar wat ís het precies? Het syndroom lijkt vaag en niet helemaal eenduidig. Kathelijn Hulshof legt in klare, rake zinnen uit wat het precies is en hoe het ontstaat. ‘Gevalletje borderline’ is een emotioneel, aangrijpend boek over borderline en hoe het is om ermee te leven. Het is een rauw verhaal over het ontstaan van deze stoornis, de diagnose, de verschillende therapieën die er zijn en welke invloed het heeft op je omgeving. Kathelijn verweeft haar eigen ervaring met de medische en psychische aspecten, waardoor ‘Gevalletje borderline’ binnenkomt als een mokerslag en voor veel begrip zal zorgen bij iedereen die het leest.

Fictie:

• Bloedblaren
    ‘Bloedblaren’ van Naomi Rebekka Boekwijt gaat over Liv, een jonge vrouw in psychische nood, die vecht door te sporten en een huis te verbouwen voor een bestaan uit de schaduw en in het licht. Ze leeft volgens een strikt schema van werken, trainen, slapen. Maar is haar extreme vorm van sporten een manier om de beste versie van zichzelf te worden of een verkapte vorm van zelfbeschadiging? In het compromisloze en aangrijpende ‘Bloedblaren’ onderzoekt Boekwijt wat het betekent om psychisch te lijden en toch de kracht te vinden te blijven leven. Ze legt hierbij niet alleen de kern van haar schrijverschap bloot, ook dringt ze door tot haar kern als mens: het diepe verlangen gezien te worden, al is het maar door één persoon. Manon Uphoff omschrijft Boekwijt als ‘zeer, zeer getalenteerd’. A.H.J. Dautzenberg voegt hieraan toe dat ‘“Bloedblaren” leest als een literaire battle tussen Alex Boogers en Marieke Lucas Rijneveld.’

Voor naasten en professionals:

• Omgaan Met Borderline: Een praktische gids voor naastbetrokkenen
    Het is vaak lastig om te gaan met iemand die borderline heeft. Niet alleen de partner en gezinsleden, maar ook vrienden en collega’s zijn genoodzaakt te reageren op de vaak complexe problematiek. Dit boek gaat in op de symptomen en wat voor behandelingen er mogelijk zijn, maar ook ligt de nadruk op hoe een betrokkene met deze problematiek om kan gaan. De lezer wordt in korte en helder geschreven hoofdstukken meegenomen van de theorie naar de praktijk. Daarnaast zijn er een lijst met nuttige adressen en uitleg over de belangenverenigingen opgenomen. Geschreven door Erwin van Meekeren en Hans de Jong.
  • De Borderlinegids
    De borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft niet alleen een verwoestend effect op de betrokkene zelf, maar ook op zijn of haar omgeving. Vaak voelen partners, vrienden en familieleden zich wanhopig en onbegrepen. Toch zijn er veel mogelijkheden om de omgang met een dierbare met deze stoornis draaglijker te maken. In het eerste deel van De borderline-gids geeft Randi Kreger heldere, actuele informatie over de stoornis: kenmerken, oorzaken, achtergronden en behandelopties. Het tweede deel bevat een praktisch vijfstappenprogramma om de relatie met de betrokkene te verbeteren.
  • Borderline de baas
    Het boek richt zich op naastbetrokkenen van mensen met borderline, maar is zeker ook informatief voor hulpverleners. En daarmee ook een aanrader voor studenten die zich aan het voorbereiden zijn op hun toekomstige beroep als hulpverlener. Geschreven door Koos Krook.